donderdag, september 14, 2006

Een mooie boer

Lezers die na het zien van de titel verheugd denken dat ik het over het programma "Boer Zoekt Vrouw" ga hebben, moet ik teleurstellen. Ik wil dit keer een paar anekdotes uit mijn juffige bestaan delen. Zoals bijna iedereen weet, ben ik juf op een basisschool. Mijn voorkeur gaat heel sterk uit naar het lesgeven aan kleuters. Geen dag is hetzelfde, er is ruimte om in te spelen op de dingen waar de kinderen mee komen. Kleuters zijn spontaan, energiek en hebben een tomeloze fantasie, allemaal zaken waar ik als juf een kick van krijg. Daarnaast is het natuurlijk geweldig om te luisteren naar wat ze te zeggen hebben. Ik moet regelmatig erg lachen, maar krijg ook dikwijls kippenvel door uitspraken van vier- of vijfjarigen. Meestal verbaas ik me over het feit dat zulke jonge kinderen al zo verrassend uit de hoek kunnen komen.

Een paar voorbeelden uit de afgelopen periode:

Ik vertel de klas dat ik iets nieuws ga uitproberen. Ik wil digitale portfoliomappen gaan aanleggen (dit leg ik natuurlijk op gepaste wijze uit) en de kinderen mogen daarbij helpen.
Wanneer ze een mooi bouwwerk hebben gemaakt, of aan een prachtig knutselproject werken, kunnen ze me voortaan vragen om daar een foto van te nemen. Het is de bedoeling dat de kinderen na verloop van tijd ook zelf de camera pakken om werk waar ze trots op zijn vast te leggen.
De foto's komen in eigen mapjes op de computer te staan.
Een jongetje van vier heeft hier een serieuze vraag over;
"Maar wat nou als ik een hele mooie boer laat?!!"

Meisje L. over haar zusje: Mijn zusje durft niet van de glijbaan, want ze heeft hoogtevlees!

Jongetje A. Ik vind dat jij een mooi gatje hebt! (doelend op het gaatje in m'n oorlel)

Zomaar een gesprekje tussen twee vriendinnetjes van vijf op de zandbakrand.
J:
Ik heb een buurmeisje, die is 5 en heel bazig! Ze is toch zeker mijn moeder niet!
A:
Ja, want die is eigenlijk jouw baas!
J:
Ja, en je vader.
A:
Tot je 20 bent of zo…
J:
Of 32, dan ben je zelf de baas!
A:
Dan ga ik in een hotel wonen en ga ik nooit meer naar de BSO.
(Buitenschoolse Opvang)
J:
Het kan ook dat je altijd bij je vader en moeder blijft wonen.
A:
Ik dus echt niet! Mijn vader, die laat altijd windjes!
J: Nou, ik misschien, maar misschien ook niet.
A:
Dan moet je wel ook zelf boodschappen doen.
J:
Af en toe een leuk boekje kopen!
A:
Ik vraag wel geld aan Sinterklaas. Als hij dood is, dan verdelen wij zijn geld.
J:
Hij is nog niet dood hoor!
A:
Maar wel heel oud. Ik moet ook die ring hebben, dan kan ik alle
deuren van zijn kasteel openmaken.
J:
Ik denk niet dat hij dat goed vindt hoor...
A: Dan vraag ik het eerst even als hij nog niet dood is.

Een ander meisje A., vier jaar oud, over dromen: Dromen dat is zien in je slaap!