maandag, juni 05, 2006

Zuignapflapjeswandsysteem

Soms, heel soms, krijg je bij een bepaald product een extraatje. Een sfeerverhogend klein presentje waardoor je extra blij bent met de aanschaf. Vooral als je toch écht al van plan was om dat betreffende product te kopen… (anders voel je je natuurlijk wel min of meer tot de aanschaf verleid en kom je thuis met iets dat je eigenlijk helemaal niet nodig had, inclusief prul.)

Een tijdje geleden kreeg ik een groene wandklever cadeau bij aanschaf van twee flessen shampoo. Het ding is gemaakt van kwaliteitsrubber (dat RUIK je) en laat zich het best omschrijven als een groen slap matje, van ongeveer 20 bij 10 cm. Diverse zuignapjes aan voor en achterkant garanderen dat alles wat van plastic of ander glad materiaal is onherroepelijk vast blijft zitten. De precieze bedoeling van het matje stond nergens beschreven, maar het mag logisch zijn dat de fabrikant beoogde dat je de twee bijgeleverde flessen shampoo middels het flapje doeltreffend aan de muur zou kleven. Ik was in m'n nopjes met de aankoop; wat een ruimtebesparing in de douche!
Doorgaans staat ons hele raamkozijn vol met allerhande flessen, tot groot ongenoegen van Peer en nu was er opeens een vrijgevig shampoo-merk dat met me mee dacht! De eerste dagen hingen de twee bewuste flessen braaf aan de muur. Daarna kwamen we tot de conclusie dat het ook ontzettend handig was om er bijna-lege flessen in omgekeerde positie aan op te hangen.
Misschien dat dit ook wel de oorspronkelijke, achterliggende gedachte van de zuignapflap was, maar ja.. dat hadden ze nergens vermeld he...
Inmiddels zijn we een aantal weken verder en hangt het matje al een tijd flesloos aan de muur te kleven. Flesloos, niet zinloos, want ik mag er tijdens het douchen nog steeds vol bewondering naar staren. Het stimuleert je fantasie als je bedenkt wat je allemaal met zuignappen zou kunnen doen... wanneer je ze zou toepassen op je hele huis! Ik zie hele zuignapwandsystemen voor me, met flappen op groot formaat. Bijna al je plastic keukenspul zou je er op kwijt kunnen, zodat eindelijk je pannen normaal in een kastje passen. Met speciaal ontworpen en los verkrijgbare haakjes kan je er zo mogelijk bijna alles aan hangen! Kleerhangers, plastic bloembakken. Je cd-collectie hangt overzichtelijk aan de muur die eerder altijd kaal was in je woonkamer, in je wc hangen zeepjes gesorteerd onder elkaar.
De mogelijkheden zijn eindeloos.... en ligt het nou aan mij of hoor ik de kassa's al rinkelen wanneer dit product in het assortiment van de Ikea of Praxis zou worden opgenomen?
Natuurlijk zijn alle kinky kleuren denkbaar, en beperkt de Zuignapflap zich niet alleen tot het huis. Wat te denken van speciale hangplekken voor jongeren, klimwanden bij outdoorcentra, waarbij deelnemers d.m.v. plastic pakken zich omhoog moeten werken...

Vanmorgen, na het douchen, maakte ik een grote fout.
In mijn euforie van het bedenken van een toekomst vol handige en decoratieve kleefwanden, liet ik me verleiden om op internet wat informatie te zoeken over het zuignap-principe. Ik ontdekte dat de maximale zuigkracht van een zuignap in het gunstigste geval 1 N/cm² bedraagt, bij glad oppervlak en volledig vacuüm. Een verlies aan vacuüm (door ruwe oppervlakte), dwars inwerkende krachten op de zuignappen (wrijvingscoëfficiënt tussen zuiger en gespoten stuk), onvoldoende diameters van de leidingen en té lange vacuümleidingen verminderen de zuigkracht...

Ik was overbluft. De in mijn fantasie zo goed werkende zuignapjes kregen nu opeens te maken met natuurkundige krachten en wrijvingscoëfficiënten. Overal vielen opeens flessen shampoo, cd's en klimwandfanaten naar beneden. Opeens leek alles wat ik bedacht had volkomen stompzinnig...

De moraal van dit verhaal: Zuignapjes werken het best met een flinke dosis fantasie.

Een foto van het groene flapje-in-werking vind je hier:
http://img212.imageshack.us/img212/7891/zuignapwandsysteem6ej.jpg

4 Comments:

Blogger imke said...

Mocht je van je droom nou toch werkelijkheid willen maken -dat kan ook gewoon zonder die flessen erin, oogt ook meteen minder rommelig- wij hebben een bijpassende radio!!!!!! Echt waar! Het is een groentje, kwam mee met de groene conditioner, blijft braaf hangen en heeft een spontaan karakter (m.a.w. wanneer ze daar zin in heeft gaat ze aan, al is het drie uur 's nachts en schrikt iedereen zich het apelazerus). Ze kent alleen maar standje HARD!!!!!
Te ruilen tegen elk aannemelijk voorwerp.

8:23 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

I love your website. It has a lot of great pictures and is very informative.
»

2:29 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Nice! Where you get this guestbook? I want the same script.. Awesome content. thankyou.
»

9:14 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

What a great site, how do you build such a cool site, its excellent.
»

9:12 a.m.  

Een reactie posten

<< Home