maandag, oktober 16, 2006

Lan(g)spraak

Betreffende: Ongeregeldheden In Schoolpand

http://www.bioscoopgeschiedenis.nl/geluid/polygoon1.mp3

In toenemende mate is gebleken dat ons geliefde schoolpand geëxploiteerd wordt als ordinaire speelhal. Toestromende jonge en oudere heerschappen uit diverse delen des lands verzamelen zich in alle staten van opwinding op de locatie waar wij als toegewijd onderwijzend personeel onze lessen plachten te geven. Terwijl de nietsvermoedende juffen en meesters thuis van hun welverdiende herfstvakantie genieten, wordt de school omgebouwd tot een hol des verderf! Laat mij u verslag doen van wat zich zoal afspeelde in het weekend van 14 en 15 oktober jongstleden:

Gewapend met allerhande machinerieën en vernuftige elektronica nemen de knapen (dat geen eerzame vrouw zich verlaagt tot aanwezigheid moge duidelijk zijn) bezit van de doorgaans zo nette school-aula. Meubilair wordt met bovenmatig geweld verplaatst dan wel verschoven, in een ordinaire poging een saamhorige sfeer te bewerkstelligen. De koel/vriescombinatie in de keuken wordt ontdaan van eerlijke zuivelproducten en volgestouwd met meegebrachte alcoholische versnaperingen. Kilometers snoeren en kabels worden in rap tempo met elkander en de apparatuur verbonden, zodat de hal al snel de titel ”slangenkuil” kan worden aangemeten. Uit de luidsprekers schalt luide muziek, terwijl almaar meer manvolk binnenstroomt dat zich niet bekommert om de onchristelijke late aankomsttijd.

De tijdspanne waarin ieder achter zijn toestel plaats wenst te nemen, getuigt van de onbaatzuchtige speelzucht van de aanwezigen. Eenmaal aangesloten raakt menigeen in vervoering bij het horen van de begintonen van het spel, nog fluks worden wat knabbelnoten binnen handbereik geplaatst. Dat het spel wat gespeeld placht te worden, in dermate verontrustend en mensonterend genoemd mag worden, blijkt uit het gegeven dat men tot doel heeft zo veel mogelijk tegenstanders neer te schieten.We mogen ons gelukkig prijzen dat deze gewelddadige handelingen zich slechts op de beeldschermen voltrekken en men genoegen neemt met het aangemeten spelfiguur om te moorden en te roven. Toch geeft het derhalve geen pas dat lieden zich op zulk een onsmakelijke wijze in ons pand verschansen.

Ten enenmale ellendig is de verruwing van het taalgebruik onder de aanwezigen. Terwijl nauwelijks sprake is van enige vleselijke conversatie, worden middels koptelefoons en microfoons de meest onhebbelijke schimpscheuten gebezigd! Men verzuimt niet om tijdens dit te berge rijzende gebeuren elkander te bekogelen met pinda’s en ander eetbaar goed, of zich vol te gieten met grote hoeveelheden schnaps.
Het is werkelijk ten hemel schreiend wat zich daar afspeelt!

Een schoolgebouw dient gebruikt te worden om op weldoordachte wijze het goede voorbeeld te geven aan de jeugd. De lessenaren zijn bestemd voor boekwerken en schrijfgerei, niet voor machines en dikmakende lekkernijen.
Wat moeten aanwonende brave huisvaders en moeders wel niet gedacht hebben toen in het holst van de nacht het struweel rond de school werd volgeparkeerd met onbekende carrosserieën! Denkt u bovendien eens aan het overtollig stroomverbruik en het overmatig gebruik van het watercloset in het gebouw zelf!

In het “speellokaal”, waar doorgaans blije, frisse kinderen hun lichamelijke opvoeding genieten, is een provisorisch slaapverblijf gecreëerd. Van alle vormen van respect ontdane wantoestanden treffen we hier reeds na de eerste nacht aan. Her en der ontsieren lege snackzakken en slijterijartikelen de marmoleumvloer. Dat van een gedegen nachtrust in zulk een zwijnenstal geen sprake kan zijn, mag blijken wanneer we de heerschappen wederom in de hal aantreffen. Een wanstaltige walm omsluit de groep fervente spelfanaten. Sommige nachtbrakers zijn de gehele nacht niet van hun bureaustoel afgeweest, laat staan dat zij zijn opgefrist of zich een schone borstrok hebben aangemeten. Oogleden hangen als plastieke vuilzakken over de ongezonde wangen, terwijl men zich een maagzweer consumeert aan de befaamde “Gehaktbroodjes van Arie”. Een iedere deug’lijke moeder zou onmiddellijk enkele charges uitvoeren wanneer zij haar zoon in zulk een gezondheidbedreigende situatie zou aantreffen! Een iedere goede vrouw zou haar man aan de oren mee naar het thuisfront voeren als zij zou weten in welk gezelschap hij verkeerde!
Eveneens zou elke rechtsgeschapen medewerker van deze school de handen ten hemelen slaan, wist hij of zij van dit gebeuren af!

Derhalve maak ik mij sterk om samen met u een einde te maken aan deze wantoestanden. Laat de (jonge)heren in het vervolg passende gezelschapspelletjes meevoeren als het bekende “Pim-Pam-Pet” of “Hoedje-Wip”, als zij zich zo nodig menen te moeten verenigen. Onder passend toezicht van enkele oplettende ouders of leerkrachten (die heus bij tijd en wijle wel een oogje willen toeknijpen wanneer enkele belhamels willen dollen) staat het niemand een strobreed in de weg om een aangename avond te hebben.
Met bovengenoemde oplossing zal er ras een einde komen aan het balsturige gedrag en de onhebbelijkheden binnen onze school.
Op gebroederlijke wijze zullen onze mannen ervaren dat er meer op aard is dan gewelddadig, onsmakelijk vermaak. Vrolijk lachend, met een ranja of soda in de hand, zullen zij de weg inslaan naar het bezigen van een meer (l)eerzaam tijdverdrijf. Ik vraag u daarom, om naast mij te komen staan in deze strijd om het behoud van de goede naam van onze school en de reputatie van onze Neerlandsche Man!!!

Zie hieronder een korte impressie van het "Lan-gebeuren". Al het overige beeldmateriaal was niet voor publicatie geschikt.



7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

HAHAHA

Geweldig stuk! Vond het zeer leuk om te lezen juffrouw Maaike ;)

Groetjes,
Martijn... doe ze ook maar aan Peer ;)

1:37 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hierbij neem ik de vrijheid aan allen kond te doen dat ik van ganscher harte met het commentaar van mijn geliefde dochter instem.
Het geram op den toetsen en de platte consumptiedrang dienen hier voor eens en altijd een duidelijk halt toegeroepen te worden.
Voor de verslaggeving kan ik slechts het grootste respect opbrengen. Bravo !
Eindelijk een leerkracht die zelfs tegen haar eigen huisgenoot en broeder durft op te treden. Hulde.
Gegroet,
een bezorde vader.

7:13 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Zeg Maaike, lees ik nou tussen de regels door dat je het eigenlijk heel leuk zou vinden om een keertje een meidenavond te organisern waarbij we de gezelschapsspelen weer eens uit het stof halen???

11:23 p.m.  
Blogger Maaike said...

Ik ben gek op spelletjes, zolang je er maar geen koptelefoon bij op hoeft! Een spel/annex stamppot-avond lijkt me geweldig gezellig!
Leuk idee! Wat mij betreft zijn mannen ook welkom hoor... ik kan ze doorgaans best luchten. Misschien wil de jouwe ook wel aanschuiven (of is ie èrg fanatiek?)

11:29 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Maaike,

Via je pa en ma heb ik de site gekregen. Geweldig verhaal!
Sowieso leuk om iets van jou te lezen. Het schrijven zit dus toch een beetje in de familie (zie www.stagefemke.web-log.nl).

Doei Thea Hoenderkamp (als ik Ammerdorffer schrijf, weet je vast niet meer wie ik ben!)

11:17 a.m.  
Blogger Maaike said...

Ik vind dit helemaal geweldig, al die leuke reacties... zoals die van "Tante Thea"! Bij haar ben ik als kind twee keer wezen logeren en sindsdien bezig ik het woord "Houdoe" nog steeds regelmatig! Blijkt dat mijn kleine nichtje ook opeens groot geworden is! Onvoorstelbaar!

12:27 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hoi hoi,

Kreeg vanmorgen al een mail van mijn moeder over jou website. En uiteeraard vind ik dat het bekijken waard! Heb even druk gezocht naar een foto van jou op je site (slechts weinig te vinden?). Zou trouwens niet weten wanneer ik jou en alle andere nichten en neven van de hoenderkamp-kant voor het laatst gezien heb...

Hier op Aruba is het in 1 woord geweldig! Eind december ga ik, na in totaal 10 maanden, terug naar Nederland. Afstuderen (lees een te simpele opdracht maken) en vervolgens aan een nieuwe studie beginnen.

Je verhalen zijn echt leuk om te lezen! Zal zeker nog eens terugkeren op deze site!!!

Groetjes,

Femke Ammerdorffer
(het inmiddels groter geworden kleine nichtje :D )

2:42 p.m.  

Een reactie posten

<< Home